Vzpomínky

  • 55. výročí letadlových pošt

autor webu k výročí v článku na blogu iDnes

  • Bývalý zaměstnanec Dopravního závodu spojů v Plzni Václav Kopp vzpomíná na autopštu Škoda RTO

Ještě v době, kdy jsem pracoval na Dopravním závodě spojů v Plzni, se tento typ používal k vestavbě pojízdné třídírny poštovních zásilek (v žargonu "autopošta"). Ve Vysokém Mýtě vyrobili kompletní autobus v poštovních barvách (od lišty vzhůru holubiččí šeď, od lišty dolů pařížská modř - i takové blbosti si pamatuji!) a s dvoukřídlými vraty na zádi. Odvezlo se to k nábytkářům do Rousínova. Ti vyrobili dvě přepážky a vytvořili tak tři prostory - pro řidiče vpředu, třídírnu uprostřed a sklad vzadu. Do třídírny potom také stoly s policemi na obou stranách. Ke stolům byly přišroubovány sklopné držáky poštovních pytlů. Židle pro třídiče měly speciální úchyty v podlaze. Je pravdou, že třídiči je nepoužívali, židle měli ve skladu a třídili vestoje. Podle toho musel řidič přizpůsobit techniku jízdy. Třídiči zpravidla mívali džbánek s pivem na podlaze a nesmělo se vylít! Zajímavostí bylo, že takto vyrobený autobus měl v TP zapsáno "nákladní automobil - pojízdná pošta" a postačilo řidičské oprávnění skupiny "C" nemuselo být "D". Další zajímavostí bylo, že tento vůz byl uznáván Veřejnou bezpečností jako ekvivalent autobusu při zkouškách na řidičské oprávnění na skupinu "D". Sám jsem takto oprávnění "D" získal. Skupina "D" se tenkrát dělala individuálně, bez výcviku ve Svazarmu... Po přechodu Karosy na typovou řadu ŠM se i tento autobus používal na přestavbu na "autopoštu".

  • Poděkování PTJ Přeprava Jižní Morava

  • Konec vlakových pošt

na našem území byl zaznamenán i médii. Kromě České televize (video zde), si této události všimly také některé deníky. Články z těch jihomoravských naleznete zde Konec vlp v jihomoravském tisku (poskytl Aleš Vávra)

 

Z BRNA ve 2 hod. ráno jezdila upž (tzv Papírák) ve voze Bix kde byla celá polovina vozu ložena denním tiskem pro pošty KYJOV 1 , vyhazovalo se v KYJOVĚ přímo do aut ( pokud to dovolil výpravčí aby auto vjelo na peron a nebo musely použít bulhara a 2 valníky )pro HODONÍN 1 dále vozila pro VESELÍ N. MOR. , KUNOVICE ( UH. HRADIŠTĚ 1 ) , UH. BROD 1 a BOJKOVICE. Dále vozila uzávěry s novinamy pro pošty BZENEC a MOR. PÍSEK 2 ,které vyhazovaly v BZENCI na KAČU do M.PÍSKU to se dělo ještě v 90 letech. To si pamatuji jako kluk a když jsem jezdil na školu do OLOMOUCE a ještě pak jak jsem jezdil do PRAHY dělat na poštu PRAHA 022 Střed jako kartista.

 

  • V časopise Podkarpatská Rus 4/2009 v článku Domov na řece Uh vzpomíná autorka Světlana Mathauserová:

...Do Stavného, kde byla pošta, bychom museli jít pět kilometrů pěšky, proto nám z poštovního vlakového vozu doručovali zásilky vzdušnou cestou: vlak přijíždějící od Užhorodu kousek před naší samotou zapískal, maminka vyšla na zápraží, a pošta vyhozená z vlaku přistála téměř u našich dveří. Jednou se stalo, že foukal trochu větší vítr, ale jinak bylo jasno a sucho. Jakmile jsme zaslechly zapískání vlaku, vyběhly jsme na dvůr, a už jsme viděly vzduchem poletovat dvě bílé obálky. Našly jsme však jen jednu, kdežto druhá – jak se nám zdálo – zalétla za dům. Prohledaly jsme zahradu i železniční násep kolem trati, ale nikde nic. Maminka připustila, že jsme se mohly mýlit a že obálka poletující vzduchem byla jen jedna, ale já jsem trvala na tom, že zásilky byly dvě, z toho ta druhá, nenalezená, byl malý balíček, který nám asi posílá babička z Moravy. Dokonce jsem cítila vůni vanilky a ořechových rohlíčků, jaké pekla babička o hodech. Hledaly jsme tedy balíček znovu v křoví podél trati, ale nenašly jsme ho. Asi tam schovaný někde pod mezí leží podnes....

Celý text ke stažení zde

Autor stránek doplňuje: Jednalo se o vlp Čop - Užok 1001

 

  • Spisovatel Ivo Fencl vzpomíná na svá léta ve vlakové poště (9.12.2010)

Požádal jsem našeho ex kolegu Ivo Fencla (profil na wikipedii) aby pro tento web napsal pár slov o jeho působení v ambulantní poště. Celý článek naleznete v menu vpravo, nebo zde.

  • Milovice - Moskva

Podle neověřené informace od pracovníků dráhy, které poskytl Martin Zedník (autor řazení vlaků na www.vagonweb.cz) sloužil sovětský poštovní vůz zejména pro přepravu potrestaných vojáku Sovětské armády do SSSR a pro přepravu pošty byl využíván příležitostně. Na tomto webu informace zde Vozy cizích poštovních správ

  • Jak to chodilo na vlakových poštách představenstva Cheb 2 vzpomínají manželé Vajdíkovi (Žatec 27.10.2010)

A jak to fungovalo na vlp359? Pražáci jezdili vlp 25 ,jejich vůz byl přiřazen v Chomutově jako poslední a naše vlp 359 jako 1. Ve Varech odpojili jejich vůz kterým se vraceli druhý den zpět.Osádky bylo 5 členů, dva zůstávali ve Varech a tři přecházeli na naší vlp 359,kde pomahali třídit materiál.A tam jsem taky právě pražské vlakováky poznala. Tato práce mně moc bavila a líbila se mi.Asi rok,když jsem začela jezdit,jsem jezdila jako manipulantka,pak už jen jako vedoucí.Můj muž jezdil Děčín,vlp 358Tam to fungovalo tak,že do Chomutova z Chebu jsem pomahala jako manipulant a z Chomutova jel už sám,kdežto já si šla dělat práci už do vlp 359.Vlp 358 odjížděla z Chebu asi v 18.30,do Chomutova to přijíždělo kolem 22. hod. Odjezd z Chomutovavlp 359 byl ve 2. hod. ráno a do Chebu to přijíždělo v 5.30. Ten kdo jel do Děčína,tam přijížděl po půlnoci a na ubytovně se vyspali a odpoledne se vraceli .Jedna vlp byla 358+ a jedna 358- Do Chebu přijížděli kolem 20.30 hod. Na upž 21, jak jsem psala,se nejdřív jezdilo jako na vlp,pak to pražáci pustili a byla z toho upž.Ale razítko se pořád používalo jako vlp 21.Z Chebu se jezdilo-vedoucí ve 3hod.,vozily se jen pytle,manipulant odjížděl do Prahy z Chebu ve 12.hod a oba se pak vraceli v 19.00 z Prahy přes Chomutov. Do Chebu příjezd o půlnoci. Z Chebu se jezdila autopošta jeden čas na poštu 120, vozily se zásilky z ciziny.Když v Sokolově zrušili z bezpečnostních důvodů vykládání na peroně,jezdila z Chebu autopošta do Varů ,braly se sokolovské zásilky a noviny. Č. autopošty si už nepamatuji.

 Více o představenstvu Cheb 2

 

  • Vlaková pošta na blogu  iDNES

Autor těchto stránek na svém blogu přibližuje laické veřejnosti problematiku vlakových pošt. 

Článek zde Pracoval jsem ve vlakove poste .